ارتباط فصل تولد و خطر ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس

11
1193

ارتباط فصل تولد و خطر ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس ؛محققان بریتانیایی، در مطالعه‌ای که نتایج آن را در JAMA Neurology منتشر کردند، بیش از 21 هزار بیمار مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس را در انگلستان بررسی و توانستند شواهد بیشتری از تاثیر فصل تولد نوزاد بر خطر ابتلا به MS فراهم آورند.

این ارتباط نمی‌تواند با الگوهای پس‌زمینه‌ای توضیح داده شود.

در این مطالعه، خطر MS در نوزادانی که در آوریل به دنیا آمده بودند، 24 درصد بیشتر از نوزادانی بود که در نوامبر پا به این دنیا گذاشته بودند.

این میزان افزایش خطر حتی پس از تعدیل فاکتورهای مختلف، از جمله تغییرات جغرافیایی و زمانی، به قوت خود باقی ماند. علاوه براین، میزان بروز MS در نوزادان متولد نوامبر، 7/15 درصد کمتر از میزان مورد انتظار آن در جمعیت عمومی گزارش شد.

البته محققان معتقدند مطالعات بیشتری باید انجام شود تا این ارتباط در بوته توجه قرار گیرد، اما پزشکان بهتر است آن را در جایی از ذهن خود نگاه دارند.

پژوهشگران متذکر می‌شوند هرچند مطالعات پیشین که در بریتانیا انجام شده، نشان داده بودند که تولد در بهار، در مقایسه با تولد در پائیز، افراد را در معرض خطر بالاتر ابتلا به MS قرار می‌دهد، این مطالعات از قدرت کافی برخوردار نبوده یا گروه کنترل مناسبی نداشته‌اند تا بتوان بر اثرات کمی منطقه‌ای و عرضی اعتماد کرد.

ارتباط فصل تولد و خطر ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس

مطالعه جدید که بین ژانویه 2014 و سپتامبر 2015 انجام شده، دربرگیرنده 21 هزار و 138 شرکت کننده است که مبتلا به MS بوده‌‌اند.

این افراد از 8 مرکز مخصوص بیماران مبتلا به MS در بریتانیا، افرادی که در مطالعه مبتنی بر جمعیت UK Risk Sharing Scheme شرکت داشته و آنهایی که از مناطق بوردرز و لوتیان اسکاتلند در مطالعات بروز و شیوع شرکت داشته‌اند، انتخاب شده‌اند. محققان همچنین از داده‌های دفتر آمار ملی برای جمعیت عمومی/گروه کنترل هم استفاده کرده‌اند.

اثرات بالقوه موقتی و منطقه‌ای با اندازه‌گیری انحراف‌ها در میزان تولد زنده ماهانه، در طول زمانی 1938 و 2000 و با استفاده از تست Walter and Elwood، همچنین داده‌های تولد زنده از منابع دولتی برای سال‌های 1965 تا 1999، ارزیابی شدند.

پس از انجام تعدیل‌های لازم، کوهورت MS 1938 تا 1980، در مقایسه با جمعیت عمومی در همان دوره زمانی، اثر قابل توجه فصلی را نشان داد که از نظر آماری معنی‌دار بود. ماه آوریل، ماه پیک برای تولدهای MS بود، با 8/6 درصد بیشتر از حد انتظار.

در مقابل، ماه نوامبر ماه انتهایی برای تولدهای MS به حساب می‌آید، که 9 درصد کمتر از میزان مورد انتظار بوده است. نسبت شانس تعدیل شده برای «دامنه پیک ـ انتها» برای MS در مقابل گروه کنترل، برابر بود با 17/1 (95 درصد فاصله اطمینان: 09/1 – 25/1).

حتی پس از آنکه برای منطقه تعدیل‌های آماری انجام شد، یک اثر قابل توجه فصلی در سال‌های 1965 تا 1980 در کوهورت MS منطقه‌ای، در مقایسه با گروه کنترل دیده شد. نسبت شانس برای «دامنه پیک ـ انتها» در این فاصله زمانی، 24/1 (95 درصد فاصله اطمینان: 10/1 – 41/1) بود.

OR تعدیل شده برای تولدهای MS در نوامبر در مقایسه با گروه کنترل، فقط 84/0 (95 درصد فاصله اطمینان: 76/0 – 92/0) گزارش شد.

این یافته‌ها به‌نظر می‌رسد تائید می‌کنند که پس از انجام اصلاحات مناسب آماری برای محل تولد و سال تولد، تاثیر ماه نیز در ابتلا به MS در بیماران قابل توجه و مهم باقی می‌ماند.

البته با توجه به آنکه مکان و سال تولد می‌توانند میزان تولدها راتحت تاثیر قرار دهند، این متغیرهای مخدوش کننده باید هنگام مطالعه در مورد بیماری‌های فصلی در نظر گرفته شوند.

البته باید مطالعات بیشتری انجام شود تا مکانیسم ارتباط میان ماه تولد و MS را دریابد. انحرافات متقارن می‌تواند بر یک چرخه طبیعی دلالت داشته باشد، بنابراین مطالعه فاکتورهایی مانند تنوع در ساعت نور خورشید در مناطق مختلف، یک ایده جذاب خواهد بود.

یافته‌های به دست آمده که نشان می‌دهند عوامل خطر مرتبط با بارداری برای MS وجود دارد، تاثیر قابل توجهی بر دانش و آگاهی ما بر زمان خطرات زیست‌محیطی بر MS و درنهایت، تاثیری مهم و حساس بر استراتژی‌های پیشگیرانه خواهد داشت. محققان تصریح می‌کنند که اگرچه پیش از این نیز ماه یا فصل تولد با خطر MS و دیگر بیماری‌ها مرتبط دانسته شده، تحقیقات اخیر این ارتباط‌ها را زیر سوال برده‌اند، زیرا امکان دارد الگوی تولدها دچار سوگیری شده باشند.

پژوهشگران متذکر می‌شوند که هرچند علل این ارتباط نامشخص است، مواردی مانند سطوح پائین ویتامین D در زمستان، بیماری‌های فصلی در مادر (مانند آنفلوآنزا)، رژیم غذایی یا سطح فعالیت مادر، عوارض پری‌ناتال و تغییرات در نور ماوراء بنفش ممکن است در این ارتباط سهمی داشته باشند.

شناسایی این مکانیسم‌ها، باعث ایجاد حمایت‌های حساس و مهم از اثرات فصل تولد خواهد شد.

 

نظرات بسته است