بند ناف را خيلي زود قطع نکنيد

9
1352

متخصصان حوزه زایمان و اطفال، با انتشار گایدلاینی مدعی شدند، بند ناف را نباید خیلی زود قطع کرد. در واقع یک مکث کوتاه پس از تولد می‌تواند مزایای زیادی برای اغلب نوزادان داشته باشد، زیرا موجی از خون غنی از اکسیژن تحویل آنها داده خواهد شد.

توصیه‌های جدید بر سر اینکه تا چه زمانی می‌شود قطع کردن بند ناف را به تاخیر انداخت، پیشنهاد می‌کنند «حداقل 30 تا 60 ثانیه پس از تولد» برای همه نوزادان سالم صبر کنید. این زمان، دو برابر مدت زمانی است که در حال حاضر رعایت می‌شود. در حال حاضر، اینگونه عمل می‌شود که بند ناف را تقریبا به سرعت قطع می‌کنند، یعنی 15 تا 20 ثانیه پس از زایمان، مگر آنکه نوزاد پره‌ماچور باشد. قطع کردن باند ناف یکی از لحظات به یادماندنی در اتاق زایمان است و توصیه‌های جدید کالج زنان و مامایی آمریکا منافاتی ندارد با این خواسته پدران، اگر بخواهند در این لحظه تاریخی شریک باشند. نیم‌دقیقه بیشتر ممکن است زمان زیادی به نظر نرسد، اما در همین فاصله مقدار زیادی خون غنی از اکسیژن، از طریق بند ناف، در مدت زمان کوتاهی پس از تولد به نوزاد می‌رسد. این جریان خون غنی از اکسیژن ممکن است تا 5 دقیقه هم به طول انجامد، اما قسمت اعظم انتقال خون جفت در همان 30 ثانیه ابتدایی رخ می‌دهد و شواهد رو به رشدی وجود دارد که این مساله مزایای فراوانی برای سلامت نوزاد برجای خواهد گذاشت.

 

آیا زمانی که نوزاد شروع به نفس کشیدن می‌کند، بند ناف واقعا مهم است؟

براساس عقیده دکتر Tonse Raju از انستیتو سلامت ملی، زمانی که نوزاد اولین تنفس خود را انجام می‌دهد، گذار شگفت‌انگیزی رخ خواهد داد.

در رحم، جفت به مثابه ریه‌های جنین عمل می‌کند. اما در همان ثانیه‌های ابتدایی تولد، جریان تغییر کرده و ریه‌هایی که از مایع پر هستند، با تنفس هوا توسط نوزاد، پر از هوا شده و باد می‌کنند. اگر بخواهیم دسترسی طولانی خون جفت را به بند ناف خیلی زود قطع کنیم، نوزاد اکسیژن اضافی را که برای تکمیل  تنفس اولیه نیاز دارد، از دست خواهد داد.

پیش از دهه 1960، صبر کردن به مدت 5 دقیقه یا بیشتر برای بریدن بند ناف، غیرشایع نبود. پس از آن به دلایل نامشخصی، پزشکان شروع کردن به کلامپ و بریدن هر چه سریعتر بند ناف. متاسفانه، ارزش کلامپ کردن زودهنگام بند ناف هم هیچگاه نشان داده نشد.

آخرین شواهد

مطالعات کنونی نشان می‌دهند که نوزادان متولد شده به صورت پره‌ماچور، از دسترسی طولانی‌تر به خون بند ناف سود می‌برند و از این راه، خطر ترانسفیوژن‌ها، آنمی و خونریزی مغزی کاهش می‌یابد. در پاسخ به این موضوع، کالج زنان و مامایی آمریکا توصیه کرد مکث کوتاهی برای آنها داده شود.

پس از آن و با انتشار مطالعات بیشتری نشان داده شد که نوزادان ترم هم از این مکث کوتاه سود می‌برند. در واقع، خطر کمبود آهن خفیف که تکامل شناختی را به تاخیر می‌اندازد، کاهش می‌یابد.

نتایج یک مطالعه، حاکی از آن بودند که انتظار 3 دقیقه‌ای برای بریدن بند ناف، منجر به رشد مغزی زودهنگام، البته به مقدار اندک، خواهد شد.

 

توصیه‌های امروز

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند پزشکان یک دقیقه صبر کنند. بعضی گروه‌های دیگر معتقد هستند تا 2 دقیقه صبر کردن، یا حتی 5 دقیقه، خوب است. کالج زنان و مامایی آمریکا  در این میان، توصیه به صبر 30 تا 60 ثانیه‌ای می‌کند.

به هر حال، هرچه این دوره مکث بیشتر شود منافاتی با هر چه زودتر در آغوش کشیده شدن نوزاد توسط مادر ندارد. محققان به والدین توصیه می‌کنند، زمانی که نوزاد خوب است و روی پوست شما جایش گرم است، حال پزشکان هم فرصت دارند تا صبر کنند و بعد عمل کلامپ بند ناف را انجام دهند.

 

آیا خطراتی هم وجود دارد؟

پزشکان، اگر ببینند نوزاد در تنفس مشکل داشته و نیاز به مراقبت اورژانس پیدا کرده، کلامپ بند ناف را به تاخیر نمی‌اندازند.

یک ترس اولیه هم آن است که تاخیر در کلامپ بند ناف، خونریزی مادر را بیشتر می‌کند، در حالی که این مساله کاملا بی‌اساس است. اما تعداد نوزادانی که نیاز دارند برای علایم زردی پایش شوند، خطری که هر نوزادی را تهدید می‌کند، ممکن است کمی با کلامپ تاخیری افزایش یابند.

نظرات بسته است