تائید بلیموماب خود تزریقی در لوپوس

0
1478

تائید بلیموماب خود تزریقی در لوپوس

Medscape: آژانس پزشکی اروپا (EMA) توصیه کرد فرم خود تزریق بلیموماب belimumab (بانام تجاری Benlysta و محصول کمپانی GlaxoSmithKline)، به‌عنوان یک درمان تکمیلی برای بزرگسالان مبتلابه شایع‌ترین شکل لوپوس تائید شود تا آن‌ها از زحمت رفتن به بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها به‌منظور تزریق داخل وریدی این دارو رهایی یابند.

بلیموماب در اتحادیه اروپا برای بیماران مبتلابه لوپوس اریتماتوز سیستمیک فعال و اتوآنتی‌بادی مثبت که علیرغم درمان‌های استاندارد، همچنان بافرم فعال بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تائید شده است. این دارو به‌صورت محلول‌های 200 میلی‌گرمی در سرنگ‌ها و قلم‌های از قبل پرشده برای تزریق‌های زیرپوستی هفتگی در دسترس قرار خواهد گرفت.

بلیموماب که نوعی آنتی‌بادی مونوکلونال انسانی است، نیمه‌عمر لنفوسیت‌های B را کوتاه می‌کند. این لنفوسیت‌ها مسئول التهاب و صدمه ارگانی است که در SLE دیده می‌شود. بلیموماب در اتحادیه اروپا در سال 2011 به‌صورت درمان داخل وریدی برای بیماران مبتلابه SLE تائید شده است. در همان سال نیز سازمان غذا و دارو آن را با همین اندیکاسیون تائید کرده است. فرم خود تزریق بلیموماب در جولای 2017 در آمریکا چراغ سبز خود را دریافت کرد.

هم آژانس پزشکی اروپا و هم سازمان غذا و دارو شکل خود تزریق بلیموماب را بر اساس نتایج یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، دو سو کور و با کنترل پلاسبو، بانام BLISS-SC، تائید کرده‌اند. این مطالعه 52 هفته‌ای، دریافت که دوزهای زیرپوستی هفتگی از بلیموماب 200 میلی‌گرمی همراه با درمان استاندارد SLE می‌تواند از هفته 16 درمان منجر به کاهش فعالیت بیماری شود. بیماران در این بازوی درمانی، سطح پائین تری را از خستگی گزارش کردند. پروفایل ایمنی دارو شبیه فرمی از بلیموماب است که داخل وریدی تزریق می‌شود.

شایع‌ترین عوارض جانبی مرتبط با تزریق داخل وریدی بلیموماب عبارت است از عفونت‌های باکتریال، اسهال و تهوع.

کمپانی GlaxoSmithKline متذکر شده که بلیموماب خود تزریق برای بیماران زیر اندیکاسیون تجویز ندارد:

– لوپوس سیستم مرکزی عصبی فعال شدید

– نفریت لوپوسی شدید فعال

– HIV

– هپاتیت B یا C یا سابقه ابتلا به یکی از این موارد

– هیپوگاماگلوبولینمی یا کمبود IgA

– سابقه قبلی پیوند ماژور عضو، پیوند سلول‌های خون‌ساز و مغز استخوان یا پیوند کلیه.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید