دارويي موثر براي مقابله با پوکي استخوان

6
1175

نشست سالانه 2016 انجمن تحقيقات استخوان و مينرال آمريکا، در حالي در آتلانتا، جورجياي آمريکا، برگزار شد که متخصصان و پژوهشگران اين حوزه گرد هم آمدند تا از آخرين يافته‌هاي اين حوزه مطلع شوند.

آنچه در زير مي‌آيد، نگاهي است به برترين مباحث مطرح شده در اين زمينه.

روموسوزوماب و کاهش سریع خطر شکستگی در اوستئوپورز

روموسوزوماب Romosozumab، با نام تجاری Amgen و محصولی از UCB Pharma، یک آنتی‌بادی مونوکولونال تجربی است که تشکیل استخوان را افزایش و جذب آن را کاهش می‌دهد. همچنین در مقایسه با پلاسبو نرخ شکستگی ورتبرال را تا 73 درصد در پایان سال اول درمان کاهش می‌دهد. همچنین در کارآزمایی تصادفی شده فاز 3 در زنان یائسه شده و مبتلا به پوکی استخوان، مشخص شد کاهش بیشتری در خطر شکستگی ورتبرال در سال دوم، به دنبال تغییر دارو به denosumab، با نام تجاری Prolia و محصول Amgen، دیده می‌شود.

نتایج مطالعه FRAME یا Fracture Study in Postmenopausal Women With Osteoporosis در این کنگره توسط محققان دانشگاه کلمبیا از نیویورک مطرح و به دنبال آن در New England Journal of Medicine نیز منتشر شده است.

محققان معتقدند نتایج به دست آمده، بی‌سابقه هستند.

روموسوزوماب مکانیسم عملکرد منحصر به فردی، به عنوان داروی آنابولیک فرم دهنده استخوان دارد، همچنین یک عامل ضدتحلیل استخوان است که این دو مکانیسم با همکاری یکدیگر، مزیت بسیار قوی‌ای برای استحکام استخوان فراهم می‌‌آورد.

در واقع، این مزیت باعث می‌شود تراکم مواد معدنی استخوان به‌طور فوق‌العاده‌ای سرعت گرفته و قوی شوند.

محقق ارشد این مطالعه معتقد است، افرادی که تراکم استخوانی بسیار کمی داشته و همچنین افرادی که قبلا به دنبال استئوپورز دچار شکستگی شده‌اند، کاندید خوبی برای درمان با روموسوزوماب هستند، زیرا نتایج این تحقیقات حاکی از تغییرات دراماتیک در طول یک سال درمان است. تغییراتی که با هیچ یک از داروهای اوستئوپورز دیگر دیده نشده است.

سردبیر نشریه معتبر New England Journal of Medicine، در سرمقاله‌ای که روی این مطالعه منتشر کرده، آن را رویکرد جدیدی برای درمان اوستئوپورز می‌داند، یعنی درمان آنابولیک متوالی با دو عوامل بیولوژیک.

تغییراتی که در تراکم مواد معدنی استخوان با روموسوزوماب دیده می‌شود، قابل توجه بوده و خطرات کمتر شکستگی ورتبرال و شکستگی بالینی با روموسوزوماب معنی‌دار هستند.

به هرحال، آنها متذکر می‌شوند که روموسوزوماب نمی‌تواند خطر شکستگی‌های غیرورتبرال را به‌‌طور معنی‌‌داری کاهش دهد حتی زمانی که این شکستگی با درمان فعال هم کمتر شده بودند.

دلیل این یافته، شاید هتروژنسیتی جغرافیایی باشد که در این کارآزمایی دیده می‌شد. البته محققان در این مطالعه دو نمونه از استئونکروز فک و یک مورد شکستگی غیرمعمولی شفت فمور را مشاهده کردند که نگران کننده هستند.

کاهش سریع در شکستگی‌های جدید ورتبرال

روموسوزوماب، که ماهی یکبار زیرپوستی تجویز می‌شود، نوعی آنتی‌بادی مونوکلونال انسانی تجربی است که اسکلروزین را مهار می‌کند. این دارو اثر دوگانه‌ای روی تحریک شکل‌دهی استخوان و مهار جذب استخوان دارد که منتظر تائید سازمان غذا و داروی آمریکا است.

در کارآزمایی FRAME، روموسوزوماب فقط به مدت یک سال استفاده شد، و پس از آن زنان روی درمان با denosumab (یک عامل ضدجذب که فعالیت اوستئوکلاست‌ها را مهار می‌کند) قرار گرفتند.

با توجه به آنکه روموسوزوماب نوعی محرک بالقوه تشکیل استخوان است، اگر تائید شود، به احتمال زیاد در بالین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عوارض جانبی

با توجه به عوارض جانبی دیده شده در مطالعه محقق ارشد این تحقیق می‌گوید، در مجموع در طول این مطالعه دو سو کور، بیماران هر دو گروه کنترل و روموسوزوماب، به خوبی از نظر عوارض جانبی متعادل بودند.

واکنش‌های محل ترزیق در گروه روموسوزوماب دو برابر بیشتر از گروه پلاسبو دیده شد، اما میزان بروز این واکنش‌ها همچنان کم و خفیف بودند.

نظرات بسته است