سردردهای میگرنی در کودکان

4
1211

سردردهای میگرنی در کودکان

سردرد میگرنی در کودکان ازجمله اختلالات شايع این دوران است که اغلب ناشناخته باقی می‌مانند یا به‌اشتباه به عفونت سینوس‌ها یا اختلالات خلقی نسبت داده می‌شود. شایع‌ترین علت سردرد در کودکان عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزاست. در حدود 5 درصد از کودکان در سنین مدرسه سردردهای میگرنی را تجربه می‌کنند. در طی سال‌های مدرسه 20 درصد از نوجوانان مدرسه رو میگرن را گزارش کرده‌اند. شیوع میگرن در دختربچه‌ها به‌مراتب بیشتر از پسران است.

به‌طورکلی، میگرن نوعی سردرد تشدید شونده است که می‌تواند از 2 ساعت تا 2 روز طول بکشد. درد ضربان دار در سر معمولاً از ناحیه پیشانی، دو طرف سر یا اطراف چشم شروع و به‌تدریج وخیم می‌شود. همچنین، به دنبال هر حرکت، فعالیت، نور شدید یا صدای بلند درد میگرنی تشدید می‌شود. در حین بروز سردردهای میگرنی، علائمی نظیر دل‌درد، سرگیجه، حساسیت به نور و صدا، اسهال، كاهش اشتها، خستگی و بی‌طاقتی ممکن است همراه شوند. برخی از افراد جرقه‌های نور یا سایه‌هایی را مدت اندکی پیش از شروع سردرد میگرنی تجربه می‌کنند.

میگرن شكمی یكی از انواع بسیار مهم میگرن است و ازآنجاکه دلایل دل‌درد بسیار متفاوت است؛ لذا تشخیص میگرن شكمی از سایر انواع دل‌درد مشكل است و نیاز به بررسی و معاینات دقیق دارد. میگرن، به‌ویژه میگرن شكمی در بیشتر موارد كودكانی را گرفتار می‌کند كه در خانواده آن‌ها سابقه ابتلا به میگرن وجود داشته است.

درمان به‌موقع میگرن در كودكان بسیار مهم بوده و عوارض بیماری را تا حد زیادی كاهش می‌دهد. پزشك با توجه به نوع و شرایط میگرن داروهایی را تجویز كرده و در صورت نیاز به سایر روش‌های درمانی، راه‌های درمانی دیگری پیشنهاد می‌شود كه استفاده دقیق از این داروها و رعایت دستورهای درمانی می‌تواند تا حد بسیار زیادی سردرد كودك را کنترل كرده و وضعیت او را به حالت طبیعی برگرداند.

خواب منظم و كافي برای کودکان و نوجوانان مبتلابه سردردهای میگرنی مکرر ضروری است. اختلالات خواب در 40-25 درصد از کودکان مبتلا اتفاق می‌افتد.
یک برنامه ورزشی هوازی منظم در کودکان و نوجوانان مبتلابه میگرن مکرر توصیه می‌شود.
محرک‌های اصلی غذایی در کودکان، پنیر، شکلات و مرکبات هستند. سایر مواد مستعدکننده عبارتند از گوشت‌های فرآوری شده، ماست، غذاهای سرخ‌شده و…
علاوه برپایش نوع غذای مصرفی کودکان، تشویق به مصرف وعده‌های غذایی منظم و نوشيدن مایعات فراوان در پیشگیری از سردردها اهمیت دارد. بسیاری از نوجوانان به‌طورمعمول از صبحانه صرف‌نظر می‌کنند. عدم مصرف یک وعده غذایی، عامل مستعد کننده میگرن است. توصیه می‌شود که هر نوجوان مبتلابه میگرن، روزانه تمام وعده‌هاي غذایي ازجمله صبحانه را مصرف کند و مقدار زیادی آب بنوشد.
نقش کافئین موجود در قهوه نیز باید موردتوجه قرار گیرد. رابطه بین کافئین و میگرن ثابت‌شده است و به نظر می‌رسد کافئین اثر منفی بر سردرد داشته باشد و نیز ممکن است خواب را بر هم زده و سردرد را تشدید کنند. همواره باید استرس را از محیط زندگی دورنگه داشت. اين كار با درمان‌های آرمش (ریلکسیشن) امکان‌پذیر است. درمان‌های دارویی مانند داروهای ضد تهوع، ضد درد ساده، ضد دردهای ترکیبی و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی اغلب در کودکان و نوجوانان مبتلابه میگرن خفیف تا متوسط مؤثرند.
گروه متنوعی از داروها را می‌توان برای جلوگیری از حملات مکرر میگرن بکار برد. در مواردی که حداقل 3 نوبت سردرد در ماه ایجاد شود لازم است تا داروهای پیشگیری‌کننده تجویز شود توصیه کلی این است که درمان طی سال تحصیلی مداوم باشد و طی تعطیلات تابستانی، داروها به‌تدریج قطع شوند.

منبع:Family Medicine

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید