سندرم تخمدان پلیکیستیک

12
1248

محققان کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک، در بررسی‌های اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS، اتیولوژی شایعی برای خونریزی‌های شدید و غیرطبیعی رحمی در نوجوانان است و باید هر چه سریعتر برای هیپرآندروژنمی غربالگری شوند.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شایع‌ترین اختلال هورمونی در زنان بوده و با افزایش خطر بیماری جدی، از جمله بیماری قلبی‌عروقی، دیابت ملیتوس و سرطان اندومتر همراه است.

این وضعیت در نوجوانان و زنان بزرگسال جوان کمتر تشخیص داده می‌شود، به همین دلیل مانع تشخیص و درمان زودهنگام می‌شود تا شاید بیماران کمتر دچار بیماری‌های جدی در طول عمر خود شوند.

محققان در این مطالعه، به‌صورت گذشته‌نگر، 125 زن 8 تا 20 ساله را که به دلیل منوراژی شدید و آنمی، در فاصله سال‌های 2000 و 2014 به اورژانس بیمارستانی در شهر نیویورک مراجعه کرده بودند، بررسی کردند.

میانگین سنی شرکت کنندگان 5/16 سال و میانگین سطح هموگلوبین آنها در زمان پذیرش در بیمارستان، 7 گرم در دسی‌لیتر بود.

 

اضافه وزن یا چاقی نوجوانان

بیش از نیمی از نوجوانان دارای اضافه وزن یا چاق بودند، 41 درصد آنها از نظر جنسی فعال و کمتر از یک‌سوم آنها نیز سن گاینکولوژیک (سن تقویمی در زمان بستری، منهای سن بیمار در زمان منارک) 2 سال یا کمتر داشتند.

از 125 بیمار وارد شده به طرح، 120 کودک به دلیل درمان خونریزی غیرطبیعی رحمی با آنمی شدید پذیرش شده بودند و پزشکان علت زمینه‌ای را در 102 بیمار شناسایی کردند.

عملکرد ناقص تخمک‌گذاری که مرتبط با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باشد، علت 33 درصد از موارد پذیرش را تشکیل داده و شایع‌ترین علت زمینه‌ای خونریزی غیرطبیعی از رحم است.

محقق ارشد این مطالعه معتقد است، دختران جوانی که به دلیل خونریزی غیرطبیعی رحمی در بیمارستان بستری می‌شوند و آنمی شدید علامتدار هم دارند، باید پیش از آنکه درمان با هورمون‌ها یا تزریق خون آغاز شود، از نظر ابتلا به PCOS بررسی کامل شوند.

دیگر محققانی هم که در این زمینه تجربیات منحصربه‌فردی دارند، با این نظر موافق هستند  زیرا زمانی که درمان با قرص‌های ضدبارداری خوراکی آغاز شود، دیگر تشخیص PCOS مشکل خواهد شد.

البته بعضی هم معتقدند که این یافته‌ها ممکن است فقط برای گروه کوچکی از بیماران کاربرد داشته باشد، یعنی نوجوانانی با فرم‌های بسیار شدید خونریزی غیرطبیعی رحمی که نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنند. این فرم از خونریزی نادر است و این روش درمانی هم فقط مختص به این دسته از بیماران می‌شود.

نظرات بسته است