متخصصین و جراحان از تغذیــه سالم غافــل نشوند

1
1277

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی توصیه کرد: جراحان و پزشکانی که به دلیل کثرت مشغله و اعمال جراحی قادر به پیروی از تغذیه سالم نیستند برای حفظ سلامت خود و ارائه خدمات بهتر به مشاوره تغذیه مراجعه نمایید.

تر مجید حاجی فرجی در گفتگو با خبرنگار مجله بهداشت اظهارداشت:
در خصوص برنامه ریزی و تغذیه سالم توسط پزشکان و گروه تیم پزشکی به طور معمول به دلیل مشغله زیاد در حین کارهای کلینیکی در مطب یا درمانگاه ها و اوقاتی که هنوز جراحی دارند کمتر می توانند به برنامه ریزی تغذیه سالم بپردازند زیرا دچار عوارضی می شوند که 2 جنبه مورد نظر و بحث است.

وی ادامه داد:
یکی این که اگر پزشکان برنامه ریزی سالم تغذیه ای از لحاظ زمانی؛ برنامه ریزی، حجم و نوع وعده و تنوع غذایی نداشته باشند بر میزان کارایی آنها می تواند تأثیرگذار باشد. عوارضی که خودشان بهتر از گروه های جمعیتی نسبت به آنها آگاه هستند عوارض مشکلاتی که در سلامت آنها نقش دارد را ظاهر می کند و می تواند در میزان کارایی در درمان و پیشگیری بیماری ها برای جامعه موثر باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد:
هر چند که در طول روز جراحان امکان دارد چندساعت را در اتاق عمل به سر ببرند اگر خودشان می توانند بر اساس یافته ها و آگاهی های خودشان از برنامه تغذیه ای سالم استفاده نمایند و در غیر این صورت به طور حتم با یک متخصصین تغذیه مشاوره داشته باشند تا برنامه ریزی مناسبی را با توجه به زمانبندی شغلی آنها داشته باشند و بر آن اساس بتوانند آن کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد:
گاهی از اوقات پزشکان زمان کافی دارند اما به تغذیه خود توجه لازم را ندارند و این امر با مشکلاتی همراه خواهد بود بنابراین با همان زمانبندی عادی که به همه مردم توصیه می شود نکات دقیق تر و کامل تری را از جمله تنوع غذایی و مکمل های تغذیه ای به ویژه در رده ریزمغذی ها، ویتامین ها و عناصر معدنی پیشنهاد می شود زیرا پزشکان به ویژه جراحان به دلیل درمان بیماران در معرض استرس بسیاری قراردارند، بنابراین چنین امری می تواند به سلامت آنها و ادامه کارشان با پتانسیل و راندمان بهتری در بخش سلامت جامعه کمک کند.

حاحی فرجی بیان داشت:
نکته بعدی الگوسازی است، به طور معمول در جامعه افراد مراجعه کننده به پزشکان به نوعی پزشک خود را الگو قرار می دهند لذا از این جهت اهمیت دارد پزشکی که به بیمار تجویزدرمانی می دهد خودش به آن برنامه ها عمل کند.

وی افزود:
مسئولین بهداشت و متخصصین مدام در خصوص مضرات مصرف دخانیات و آسیب های جدی آن در دراز مدت صحبت می کنند حال آن که اگر مراجعین برای بهداشت و سلامت و چه برای درمان بیماری خاصی متوجه شوند که پزشک معالج دخانیات مصرف می کند به طور قطع پزشک پاسخ مناسبی را در درمان نخواهد دید چرا که بیمار متوجه می شود اگر توجه به سلامت مهم است اولین نکته عامل بودن پزشک است.

 

نظرات بسته است