نوروپاتی دیابتی و کاربرد تردمیل

0
1638

 در نوروپاتی دیابتی، به دلیل بالا بودن طولانی‌مدت قند خون اعصاب تخریب می‌شوند. این عارضه اغلب بااحساس درد پاها و دست‌ها همراه است؛ اما گاه روی سیستم گوارش و رگ های خونی نیز تأثیر می‌گذارد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که  فعالیت‌های ورزشی سبب بهبود علائم نوروپاتی می‌شوند.

یکی از علل بهبود این علائم با انجام فعالیت‌های ورزشی، بهبود گردش خون است. افزایش گردش خون موجب افزایش جریان اکسیژن و متعاقباً تقویت بافت عصبی می‌شود. مبتلایان به نوروپاتی باید تحت نظر پزشک درمانگر به ورزش بپردازند، این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا عملکرد فیزیکی و روانی خود را بهبود داده و تحمل درد در آن‌ها افزایش می‌یابد، از آتروفی عضلانی در این افراد جلوگیری می‌شود، به‌این‌ترتیب وزن آن‌ها کنترل می‌شود، کمک قابل‌توجهی هم به بهبود وضعیت قند آنان خواهد بود.

بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه عوارض دیابت منتشرشده، تخریب اعصاب در افرادی که یک ساعت در روز، 4 روز در هفته به پیاده‌روی سریع روی تردمیل پرداختند، به میزان قابل‌توجهی کند شد. در تحقیق مشابهی که در دانشگاه کانزاس انجام شد، شرکت‌کنندگان طی یک برنامه ورزشی استقامتی و ایروبیک (هوازی) ده‌هفته‌ای موردبررسی قرار گرفتند، میزان neuropathic nerve fiber branching در افراد شرکت‌کننده به‌شدت کاهش یافت که نشان‌دهنده تأثیر انجام ورزش بر درمان و بهبود نوروپاتی است.

فعالیت‌های فیزیکی که در نوروپاتی محیطی مهم هستند عبارت‌اند از پیاده‌روی سریع ، شنا و دوچرخه‌سواری ثابت. به‌علاوه، پرورش عضلات و کشش عضلانی منظم می‌تواند در بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش خطر جراحت در این افراد کمک‌کننده باشد.

پزشک و فیزیکال تراپیست برنامه ورزشی با انتخاب انواعی از ورزش‌ها که به بیمار در کنترل نوروپاتی کمک می‌کند و برای او ایمن و مؤثر است، در اختیار وی قرار خواهد داد؛ اما پیاده‌روی یا راه رفتن روی تردمیل، ازجمله آسان ترین روش‌های حفظ تناسب‌اندام و سوزاندن چربی‌هاست. با پیمودن کیلومترها روی تردمیل، کالری‌های اضافی سوزانده شده و هم‌زمان از استرس‌های روزانه کاهش می‌یابد.

  • معجزه تردمیل

برای سال‌های سال تردمیل ها وسایل مکانیکی بی‌قواره‌ای بودند که دونده‌های معدودی را شیفته خودساخته بودند؛ اما در اوایل دهه 1990 میلادی، سازندگان تردمیل بازار بالقوه آن را کشف کردند و به عرضه ماشین‌های با ظاهر قابل‌قبول‌تری پرداختند. همین باعث شد که ناگهان فواید تردمیل موردتوجه همگان قرار گیرد.

امروزه بسیاری از دونده‌ها تردمیل را یکی از بهترین وسایل تناسب‌اندامی که در طول زندگی خود شناخته‌اند می‌دانند. البته هنوز هم مشکل‌پسندانی وجود دارند که معتقدند دویدن در فضای باز تنها شیوه حقیقی دویدن است. به‌هرحال تردمیل برای بسیاری از مردم دنیا یک معجزه محسوب می‌شود؛ زیرا که با این وسیله بر بیشتر مشکلات قدیمی خود برای ورزش و پیاده‌روی فائق آمده‌اند. هوای گرم یا سرمای گزنده دیگر نمی‌تواند شمارا از ورزش روزانه بازدارد. باران و برف هم می‌تواند به بارش خود ادامه دهد. اگر از گرده‌های گیاهان در باغ‌های گل و پارک‌های سرسبز یا آلرژی‌زاهای دیگر محیط هراسان هستید هم دیگر در امانید؛ اما اگر شروع به تکمیل فهرست فواید ورزش تردمیل نموده‌اید، راه درازی در پیش دارید. والدین کودکان خردسال دریافته‌اند که تردمیل به آن‌ها اجازه داده است که هم‌زمان با مراقبت از فرزندانشان به ورزش بپردازند. با استفاده از تردمیل خانگی، می‌توان هم‌زمان با ورزش به تماشای تلویزیون یا شنیدن موسیقی پرداخت و نوشیدنی‌های ورزشی هم در هرلحظه مهیاست. جالب آن‌که گروهی از روانشناسان اعلام کرده‌اند که ذهن انسان در هنگام دویدن آماده پذیرش اطلاعات تازه است.

  • تردمیل چیست؟

البته ماشین‌های زیادی برای ورزش در فضای بسته وجود دارند. اما هنگامی‌که صحبت از سوزاندن کالری و سلامت به میان می‌آید، تعداد کمی از آن‌ها با تردمیل قابل قیاس‌اند. در مطالعه‌ای نشان داده‌شده که تردمیل درزمینهٔ کاهش وزن و سوزاندن کالری به‌راحتی از ورزش‌هایی نظیر دوچرخه‌سواری، ماشین‌پایی و اسکی روی چمن پیشی گرفته است. همچنین مطالعه دیگری نشان داد که با یک تردمیل می‌توان 700 کالری در ساعت سوزاند؛ درحالی‌که این رقم در مورد دوچرخه‌سواری 500 کالری در ساعت است. یکی از دلایل این تفاوت، اختلاف در حجم توده‌های عضلانی بکار گرفته‌شده در هرکدام از این دو ورزش فرض می‌شود. اما سوزاندن کالری فقط یک مزیت تردمیل است. پیاده‌روی ورزشی ایده ال برای مبتلایان به مشکلات خاص نظیر پوکی استخوان، فشارخون بالا و کمردرد است.

  • انتخاب تردمیل مناسب

برای انتخاب تردمیل ابتدا به استواری دستگاه توجه کنید. شما نمی‌خواهید که دستگاه در هنگام دویدن بالا و پایین برود. در مورد موتور آن پرسش کنید تا مطمئن شوید آن‌چنان قوی است که بتواند از عهده راه رفتن و دویدن شما برآید. بهترین تردمیل ها دور موتور دو اسب بخار یا بیشتر دارند. همچنین دقت کنید که آیا صفحه تردمیل ابزاری برای جذب ضربات دارد یا خیر. بسیاری از دونده‌ها تردمیل را به این جهت انتخاب می‌کنند که می‌توانند بدون آن‌که درد ناشی از ضربات حاصل از دویدن روی زمین را تجربه کنند به ورزش بپردازند. زیرا تردمیل ها از زمین سخت، نرم‌ترند؛ بنابراین تردمیل ها به‌نوعی از آسیب‌های ورزشی پیشگیری می‌کنند.

  • اصول اولیه استفاده از تردمیل

دویدن روی تردمیل نیاز به تمرین دارد؛ اما مهارت خاصی را نمی‌طلبد. دویدن روی تردمیل را به‌آرامی آغاز کنید و فقط در صورتی سرعت دستگاه را افزایش دهید که احساس راحتی دارید. در قسمت جلوی صفحه تردمیل بدوید؛ قسمتی که به‌سادگی می‌توانید به دکمه‌های کنترل دستگاه و نیز بطری آب یا نوشیدنی ورزشی دسترسی داشته باشید. بسیاری از تردمیل ها جایگاه ویژه‌ای برای قرار دادن بطری آب‌معدنی دارند. پس از پایان ورزش، بااحتیاط و به‌آرامی حرکات را قطع کنید. تردمیل ها وسایل بی‌نظیری برای تمرین‌های تخصصی هستند؛ زیرا شما می‌توانید در هر زمان سرعت و تعداد ضربان قلبتان را مشاهده کنید. این وضعیت به شما فرصت می‌دهد که تمرین ورزشی خوب و سالمی داشته باشید. برای شروع استفاده از تردمیل توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید:

قبل از شروع ورزش با تردمیل، مطمئن شوید که از چگونگی کار با آن مطلع هستید و می‌توانید سرعت آن را در صورت نیاز تند یا کند کنید. در هنگام ورزش روی تردمیل در شرایط مناسبی قرار بگیرید. شانه‌ها عقب، سر و چانه بالا و کمی جلو. عضلات شکم را سفت کنید. بهتر است به جلو نگاه کنید و نه به پایین. هنگام راه رفتن یا دویدن روی تردمیل گام‌های یکنواختی بردارید. در یک منطقه از صفحه تردمیل بیاستید. به جلو، عقب یا طرفین نروید. سعی کنید که در زمان‌های مشخصی از روز از تردمیل استفاده کنید تا بتوانید آن را در برنامه روزانه خود ثابت کنید.

منبع:American Family Physician

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید