پزشکان در برابر هجمه ها

0
1171

پزشکان در برابر هجمه ها

موضوع برمیگردد به چند ماه گذشته. به زمانی که سریال پرحاشیه در حاشیه از تلوزیون پخش میشد و موضوع آن مربوط به پزشکان متخلفی بود که با دور زدن قانون تلاش کرده بودند خود را در سیستم درمانی جای دهند و مردم را معالجه کنند و اتفاقا هم نه تنها معالجهای در کار نبود بلکه مشکلات زیادی را برای بیماران نیز به وجود آورده بودند. علاوه بر مشکلات درمانی هزینههای بالایی نیز از بیماران دریافت میشد. پس از آن با استفاده از فضای مجازی جو ضد پزشکی در کشور ایجاد شد. مدتی بعد این ماجرا نیز مانند همه ماجراهای دیگر از یاد مردم رفت تا اینکه عباس کیارستمی به دلیل خطای پزشکی فوت شد. دوباره جوی که در گذشته وجود داشت رونق گرفت و به شدت با جامعه پزشکی برخورد شد و بسیاری از هنرمندان به جامعه پزشکی شکایت کردند. در آخر کار نیز بهمن کیارسمتی پسر مرحوم کیارستمی اعلام کرد که از پزشکان خاطی شکایت کرده و تا پایان ماجرا نیز آن را ادامه خواهد داد.

همچنان هم در فضاهای مجازی مطالب زیادی علیه پزشکان و جامعه پزشکی دست به دست میشود که برخی غلط و شاید برخی درست باشند. اخیرا نیز چالش مانکن توجه مردم را به خود جلب کرد که فیلمی در فضاهای مجازی میچرخید که در آن پزشک و کادر پزشکی پس از به دنیا آمدن نوزاد چالش مانکن را اجرا کرده بودند. وزارت بهداشت نیز این فیلم را تایید نکرده و اعلام کرد که این فیلم هیچ ربطی به کادر درمانی ندارد.

با همه این اوصاف نگاه جامعه به پزشکان تغییر کرده و نگاه مناسبی نیست
دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی، فوق تخصص راینولوژی در این مورد و تبعات بی اعتمادی مردم به پزشکان به خبرنگار ما گفت: اینکه به این صورت به پزشکان حمله میکنند اصلا کار درستی نیست. اصولا اینگونه برخورد کردن با افرادی که سوگند یاد کردهاند برای سلامت مردم خدمت کنند و تلاش کنند هر کاری در توان دارند برای بهبودی وضعیت مردم انجام دهند، موجب تضعیف روحیه آنها میشود هر چند که این افراد به دلیل سوگندی که یاد کردهاند باید کارشان را به درستی انجام دهند.

وی افزود: من قبول دارم که در جامعه پزشکی نیز مانند همه اقشار جامعه افرادی وجود دارند که ازوظیفه خود تخطی میکنند و کار خود را به درستی انجام نمیدهند. ولی در سازمان نظام پزشکی نیز افرادی هستند که بر کار سایر پزشکان نظارت دارند و در این صورت با افراد خاطی برخورد میکنند.
کلانتر هرمزی گفت: در کل بازی با حرمت افرادی که سلامت جامعه به آنها سپرده شده کار درستی نیست و چیزی را حل نمیکند. از طرفی پزشکان درستکار نیز رنجیده شده و ناامید میشوند و ممکن است نتوانند.
وی با تاکید بر اینکه بلای امروز جامعه ما فضای مجازی است عنوان کرد: برخی در این فضا بدون اعلام منبع مطالبی را نشر میدهند و به سرعت نیز دست به دست میشود و همه جامعه در مورد آن اطلاعات کسب میکنند. متاسفانه در کشور ما در هر چیزی افراط و تفریط دیده میشود در استفاده از فضای مجازی نیز همین اتفاق رخ داده است. به نظر من باید کنترلی روی نشر مطالب مختلف در رسانهها و فضای مجازی باشد تا هر کسی نتواند اکاذیب را نشر دهد.
این فوق تخصص راینولوژی تصریح کرد: از طرف دیگر برخی نیز بدشان نمیآید که از وضعیت ایمنی که در جامعه وجود دارد سوء استفاده کنند و امنیت اجتماعی را از بین ببرند. وزارت بهداشت نیز باید نظارت داشته باشد که چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

وی گفت: اولین اثرات این موضوع و هجمههایی که علیه پزشکان وجود دارد، مربوط به مردم است. این مردم هستند که باید از این خدمات استفاده کنند و باید به پزشک خود اعتماد کنند.

دکتر مهشاد کیانی، پزشک عمومی است که به تازگی کار خود را در یکی از درمانگاههای تهران شروع کرده است. او نیز در این مورد گفت: درست است که این مطالب در جامعه وجود دارد ولی به نظر من مردم به پزشکان بی اعتماد نشدهاند و همچنان برای درمان خود به پزشک مراجعه میکنند. همه مردم این موضوع را درک میکنند که خطای پزشکی نیز میتواند رخ دهد و پزشک نیز مانند سایر انسانها میتواند اشتباه داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی افراد نیز تلاش دارند از این وضعیت سوء استفاده کنند و مردم را به جای هدایت به سمت پزشک به سمت و سوی دیگری سوق دهند که یکی از آنها عطاریها و اماکنی است که گیاهان دارویی عرضه میکنند.

کیانی با بیان اینکه البته افرادی نیز هستند که گول این حرفها را میخورند و داروهایی که پزشک برای او تجویز کرده را مصرف نمیکنند عنوان کرد: در کل اعتماد نداشتن مردم به پزشکان ضربه مهلکی به نظام سلامت وارد میکند چرا که مردم راه درست را پیدا نمیکنند که برای درمان بیماریهای خود مراجعه کنند.
کیانی عنوان کرد: بسیاری از پزشکان از جو موجود راضی نیستند و همین نارضایتی موجب میشود انگیزه کاری کاهش پیدا کند. انگیزهای که نیاز است تا انسان بتواند پیرفت کند و دلسوزی لازم برای درمان بیماران را داشته باشد. میتوان اندکی لطیفتر نیز انتقادات را بیان کرد و هر چیزی را رسانهای نکرد تا جو عمومی بر ضد قشر خاصی از جامعه نباشد.

به گزارش بهداشت این سخنان برخی پزشکان ایرانی است که جو موجود را بدترین وضعیت برای جامعه پزشکی و مردم میدانند. در هر صورت مردم باید برای درمان خود به پزشک مراجعه کنند و چه بهتر است اعتماد بیشتری داشته باشیم به یکدیگر. رابطه پزشک و بیمار از گذشته نماد رابطهای بر پایه اعتماد بوده است. اگر سری به برخی شبکه های مجازی و صفحه برخی افراد مشهور طنزنویس بیاندازیم میبینیم که تا چه حد این رابطه در حال مخدوش شدن است و همواره بین دو قشر مردم و پزشکان در این صفحهها جار و جنجال است و قطعا کسی به پیروزی نمیرسد.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید