همگامی دو محصول رقیب در درمان دیابت

0
1790

سازمان غذا و داروی آمریکا دو محصول ترکیبی جدید را که با هم رقابت سختی دارند و در برگیرنده دوزهای ثابت از آگونیست‌های گیرنده 1-GLP و انسولین طولانی‌اثر هستند، به ترتیب محصولی از دو شرکت سانوفی و نوردیسک، برای درمان بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 تائید کرد.

این دو محصول که LixiLan و IDegLira نام دارند، در طول کارآزمایی‌های بالینی نتایج مثبتی داشته‌اند.

حال تائید محصول شرکت سانوفی در ایالات متحده، با نام LixiLan، نخستین مارکت جهانی برای این داروی ترکیبی است که از دو داروی قدیمی‌تر این شرکت، یعنی آگونیست گیرنده 1-GLP (با نام lixisenatide، نام تجاري Lyxumia/Adlyxin) و انسولين گلارژين (لانتوس) تشکيل شده است. انديکاسيون تجويز داروي فوق، درمان بزرگسالان مبتلا به ديابت نوع 2 که با انسولين بازال (کمتر از 60 واحد در روز) يا lixisenatide به تنهايي، به خوبي و به مقدار مناسب کنترل نمي‌شوند.

قلم‌هاي از پيش پرشده اين شرکت که حاوي دوزهاي ثابت از انسولين گلارژين 100 U/ml و lixisenatide با دوز 33 ميکروگرم در ميلي‌ليتر است و با نام 33/100 Soliqua وارد بازار دارويي شده، با دوز يک بار در روز تجويز شده و در برگيرنده 15 تا 60 واحد انسولين گلارژين و 5 تا 20 ميکروگرم lixisenatide است.

اين قلم از تکنولوژي SoloStar بهره مي‌برد يعني نوعي از پلت‌فرم تزريق انسولين يکبار مصرف که اغلب در جهان استفاده مي‌شود.

33/100 Soliqua در ايالات متحده از ابتداي ژانويه 2017 در داروخانه‌هاي خرده‌فروشي در دسترس قرار خواهند گرفت.

مشابه داروي فوق، محصول کمپاني Novo Nordisk نيز ترکيبي با دوز ثابت از مقدار 3.6/100 انسولين degludec (با نام تجاري Tresiba) و آگونيست 1-GLP، يعني liraglutide (با نام تجاري Victoza) است.

اين دارو که با عنوان Xultophy شناخته مي‌شود، يک بار در روز تجويز شده و در کنار رژيم غذايي و ورزش، به کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به ديابت نوع 2 کمک مي‌کند که نتوانسته‌اند با انسولين بازال (کمتر از 50 واحد روزانه) يا liraglutide (کمتر يا مساوي 8/1 ميلي‌گرم در روز) به حد مطلوب قند خون برسند.

Xultophy 3.6/100 مي‌تواند همراه با يا بدون غذا و در يک زمان مشخص در روز استفاده شده و در قلم‌هاي از پيش پر شده، در دسترس قرار دارند.

اين قلم انسوليني در هر بار تزريق دوزهاي 10 تا 50 واحدي تحويل مي‌دهد.

هر واحد Xultophy 3.6/100، حاوي يک واحد انسولين degludec و 036/0 ميلي‌گرم liraglutide است. دوز آغازين درمان، 16 واحد (16 واحد انسولين degludec و liraglutide 58/0 ميلي‌گرم) است. ماگزيمم دوز آن نيز 50 واحد انسولين degludec و 8/1 ميلي‌گرم liraglutide در روز است. نوو نورديسک اعلام کرد انتظار مي‌رود Xultophy در نيمه ابتدايي سال 2017 وارد بازار شود.

اين شرکت با پشتکار بالا به دنبال آن است که Xultophy 3.6/100، با اطمينان براي بيماران واجد شرايط در دسترس قرار مي‌گيرد.

آژانس پزشکي اروپا به تازگي چراغ سبز خود را به داروي ترکيبي سانوفي (انسولين گلارژين و lixisenatide) نشان داده و انتظار مي‌رود طي ماه‌هاي آتي در اتحاديه اروپا به تائيد رسمي برسد. اين دارو در اروپا تحت عنوان Suliqua شناخته شده و تفاوت اندکي در دوزهاي آن ديده مي‌شود (انسولين گلارژين 100 واحد در ميلي‌ليتر با lixisenatide 30 يا 50 ميکروگرمي در ميلي‌ليتر).البته انديکاسيون تجويز آن در اتحاديه اروپا نيز کمي فرق دارد. در واقع، Suliqua در ترکيب با متفورمين براي درمان بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 براي بهبود کنترل قند خون زماني که هيپرگليسمي آنها با متفورمين به تنهايي يا ترکيب متفورمين با ديگر داروهاي خوراکي کاهش دهنده قند خون يا با انسولين بازال کنترل نمي‌شود، تجويز مي‌شود.

محصول نوو نورديسک، با نام Xultophy، اکنون در اتحاديه اروپا در دسترس بيماران قرار دارد و انديکاسيون تجويز آنهم بهبود کنترل قند خون در ترکيب با ديگر محصولات خوراکي کاهنده قند خون است، زماني که اين داروها به تنهايي يا در ترکيب با انسولين بازال نمي‌توانند قند بالاي خون را در فرد ديابتيک به اندازه کافي کنترل کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید