یافتن درمانی ایمن تر برای استروک حاد

0
1297

محققان در مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده، نشان دادند کاهش دوز یک داروی کلیدی که در حال حاضر برای درمان استروک استفاده می‌شود، می‌تواند خطر خونریزی را کاهش داده و میزان بقای بیماران را ارتقا دهد.

محققان می‌گویند نتایج به دست آمده می‌توانند راهی را که اغلب برای درمان شایع‌ترین فرم‌های استروک در کل دنیا استفاده می‌شود، تغییر دهند، از جمله در هند که تخمین زده می‌شود 2/1 میلیون نفر از استروک‌های ایسکمیک و هزینه بالای درمان آن، همچنین نبود زیرساخت‌های سلامت و آگاهی عمومی در رنج هستند و همین عوامل هستند که باعث می‌شوند از درمان‌های موجود به اندازه کافی استفاده نشوند.

محققان توضیح می‌دهند که درمان داخل وریدی rtPA یا alteplase، در حال حاضر برای تجویز در طول 5/4 ساعت پس از رخداد علایم استروک تائید شده و داروی مذکور لخته‌های تشکیل شده را در شریان‌های بلوک شده درون مغز می‌شکند و حل می‌کند.

با این وجود، تعداد بسیار اندکی از بیماران مبتلا به استروک ایسکمیک به این دارو دسترس دارند، زیرا در این مدت طلایی یا به بیمارستان نمی‌رسند یا قادر به پرداخت هزینه درمان نیستند، زیرا هزینه آن چیزی قریب به 80 هزار دلار آمریکا می‌شود.

محققان می‌گویند هزینه بالای دارو، نبود زیرساخت‌های سلامت و آگاهی‌های لازم دلیل اصلی استفاده کمتر از این داروی زندگی‌بخش است.

به همین منظور، محققان برای فراهم آوردن امکانات بیشتر در استفاده از آن بوسیله همه بیماران، دوز تعدیل شده rtPA را بررسی کرده‌اند که می‌تواند با نرخ رایانه‌ای از سوی دولت به بیمارستان‌ها پرداخت شود تا برای بیماران واجد شرایط استفاده شود. به این ترتیب می‌توان بیماران بیشتری قادر خواهند بود با تجویز آن، از خطر خونریزی‌های جدی در مغز رهایی یابند و میزان بقای آنها بهبود یابد.

امید می‌رود  با نتایج به دست آمده از این کارآزمایی با نام Enchanted که بیش از 3000 بیمار را در 100 بیمارستان از سراسر دنیا گردهم آورده، راهی بهتر برای درمان شایع‌ترین فرم استروک در کل دنیا معرفی شود.

این مطالعه نشان داده اگر سطح دوز دارو کاهش یابد، البته به اندازه‌ای که اثر شکستن و حل کردن لخته‌های خونی را داشته باشد، اما خطر خونریزی داخل مغزی را به‌طور قابل توجهی کم کند، می‌تواند باعث بهبود معنی‌دار نرخ بقای بیماران شود. در مقیاس جهانی، این رویکرد درمانی جدید می‌تواند جان ده‌ها هزار بیمار را نجات دهد.

نتایج نهایی این مطالعه حاکی از آن است که در مقایسه با دوز استاندارد تجویز rtPA (9/0 میلی‌گرم به ازای هر کیلو وزن بدن)، دوزهای کمتر (6/0 میلی‌گرم به ازای هر کیلو وزن بدن) آن، میزان خونریزی‌های جدی را در مغز (هموراژی اینتراکرانیال) تا دوسوم کاهش می‌دهد. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهند که 90 روز پس از دریافت درمان، 5/8 درصد از بیماران دریافت کننده دوزهای کمتر rtPA فوت می‌کنند، در صورتی که 3/10 درصد از دریافت کنندگان دوز استاندارد فوت کرده‌اند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید