یاغی گری سلولهایT قاتل و بروز دیابت نوع 1

0
1267
یاغیگری سلولهایT قاتل و بروز دیابت نوع 1
یاغیگری سلولهایT قاتل و بروز دیابت نوع 1

یاغی‌گری سلول‌هایT قاتل و بروز دیابت نوع 1؛محققان دانشگاه کاردیف بریتانیا اعلام کردند بروز و پیشرفت دیابت نوع 1 ممکن است در اثر بعضی اشکال باکتری‌ها رخ دهد.

محققان در این مطالعه به بررسی این سوال پرداختند که چگونه سلول‌های T قاتل (نوعی از سلول‌های سفید خون که به جای حفاظت از سلول‌های سالم، به آنها حمله می‌کنند) بوسیله باکتری فعال شده و سلول‌های تولید کننده انسولین را تخریب می‌کنند، به این ترتیب، دیابت نوع 1 ایجاد می‌شود. نتایج این تحقیق اخیرا در Journal of Clinical Investigation منتشر شده است.

دیابت نوع 1 در حدود 5 درصد تمامی موارد دیابت را تشکیل می‌دهد. در گذشته از این نوع دیابت به عنوان دیابت نوجوانان یاد می‌شد، وضعیتی که اغلب در کودکان و بزرگسالان جوان دیده می‌شود.

در حالی که علت دقیق دیابت نوع 1 هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، محققان بریتانیایی دریافته‌اند که واکنش متقاطع زیادی میان سلول‌های T قاتل وجود دارد. به بیان دیگر، آنها می‌توانند به محرک‌های فراوانی، از جمله پاتوژن‌ها واکنش نشان دهند.

سلول‌های T قاتل محیط اطراف خود را با کمک گیرنده‌های سطحی خود حس می‌کنند و درمی‌یابند. این گیرنده‌ها مانند اثر انگشت بسیار اختصاصی و حساس هستند و پاتوژن‌ها را اسکن می‌کنند.

گاهی اوقات، این حسگرها هدف را اشتباهی تشخیص می‌دهند و سلول‌های T قاتل به بافت خودی حمله می‌کنند. این روند همان چیزی است که در طول بروز دیابت نوع 1 رخ می‌دهد، یعنی سلول‌های T قاتل سلول‌های بتای پانکراس را هدف قرار داده و تخریب می‌کنند.

زمانی که این سلول‌ها از بین رفتند، انسولین دیگر تولید نشده و نتیجه آن، همان روندی است که در دیابت نوع 1 دیده می‌شود.

 

چگونه سلولهای T قاتل سرکش میشوند؟

در این مطالعه جدید، محققان پیشنهاد می‌کنند که شاید از راز و علت احتمالی دیابت نوع 1 پرده برداشته شده باشد و باکتری به سلول‌های T قاتل مهمیز می‌زند تا به سلول‌های بتا حمله کنند.

این محققان قسمتی از یک باکتری را شناسایی کرده‌اند که باعث فعال شدن سلول‌های T قاتل شده و باعث می‌شود به سلول‌های بتا باند شده و آنها را از بین ببرند.

این یافته‌ها نور امید تازه‌ای را روشن کرده که چگونه سلول‌های T قاتل اینطور سرکش و یاغی شده و باعث بروز دیابت نوع 1 می‌شوند.

محققان این مطالعه امیدوارند نتایج به دست آمده از این مطالعه ارزشمند، راهی نو را گشوده باشد به سوی استراتژی‌های جدید تشخیص، پیشگیری و درمان دیابت نوع 1.

البته آنها اذعان دارند که باید مطالب بیشتری را درباره علت اصلی دیابت نوع 1 بیاموزند. این نکته هم نباید فراموش شود که دیگر فاکتورهای ژنتیکی و محیطی نیز در این زمینه دخیل هستند.این مطالعه برای نخستین بار است که نشان داده یک عامل خارجی می‌تواند سلول‌های T قاتل را تحریک کند تا با ظرفیت بالقوه خود، به تخریب سلول‌های بتای پانکراس بپردازند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید