ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی

13
1968

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی با اشاره به‌ضرورت قانون‌گذاری صریح درزمینهٔ ممنوعیت تبلیغات پزشکی، ‌گفت: «متأسفانه ما در مورد صراحت ممنوعیت تبلیغات پزشکی خلأ قانونی داریم. به‌طوری‌که حتی در نت‌برگ و سایت دیوار هم این مسئله تبلیغ می‌شود. لذا توجه به این مسئله در حفظ سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است.»
دکتر بابک نیکومرام، افزود: «متأسفانه امروزه با ازدیاد جراحی‌های زیبایی در جامعه مواجه هستیم که بخش اعظم این مشکل به دلیل تبلیغات صورت گرفته در شبکه‌های اجتماعی و حتی مجله‌ها و روزنامه‌ها است.»
این فوق‌العاده جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی اظهار داشت: «متأسفانه عمل‌های جراحی در شبکه‌های مجازی اکثراً آسان و سهل نشان داده می‌شوند و در مورد عکس‌های منتشرشده از قبل و بعد از عمل نیز اغراق زیادی صورت می‌گیرد. این در حالی است که در اکثر نقاط دنیا تبلیغات در حوزه پزشکی ممنوع است.»
عضو حیات علمی دانشگاه علوم پزشكي آزاد اسلامي تهران ادامه داد: «اکثر کسانی که امروزه به‌عنوان مشاور جراحی زیبایی دست به تبلیغات در حوزه پزشکی می‌زنند، دلالانی هستند که خودشان عمل‌های زیبایی را انجام نمی‌دهند و اکثراً افراد را با گرفتن پورسانت به کلینیک‌های غیرمجاز معرفی می‌کنند و این مسئله ازجمله دلایلی است که موجب شده ما آمار دقیقی از عمل‌های زیبایی در کشور نداشته باشیم.»
نیکو مرام تصریح کرد: «در بسیاری از کشورها ازجمله فرانسه که خود را در خصوص مد و زیبایی مدعی می‌داند، مجلس قانون‌گذارشان با کمک وزارت بهداشت و انجمن جراحان پلاستیک فرانسه توانستند قانون پیشرفته و سلامت محوری برای جلوگیری از رواج بی‌رویه اعمال زیبایی و خطرات روحی و جسمی ناشی از آن وضع و ضوابط مشخص و روشنی برای ورود به عرصه جراحی زیبایی تعریف کنند. از این رو در این کشور هر گونه تبلیغات جراحی زیبایی بدون استثنا ممنوع اعلام شده است. در کشور ما هم قانون‌گذاران باید در این زمینه ورود پیدا کنند چرا که ما در مورد تبلیغات پزشکی خلأ قانونی داریم. اگر چه بعضی از سازوکارهای این مساله به سازمان نظام پزشکی سپرده شده است ولی به‌دلیل عدم صراحت قانونی در تبلیغات، ما حتی شاهد تبلیغات پزشکی در نت‌برگ، سایت دیوار و دیگر فضاهای مجازی هستیم. به همین علت به همه بیماران و متقاضیان جراحی‌های زیبایی توصیه می‌شود برای پیدا کردن و تایید اصالت پزشک مورد نظر خود به سایت نظام پزشکی مراجعه و یا از طریق سایت انجمن علمی مربوطه پزشک مورد نظر خود را پیدا کنند.»

نظرات بسته است