تأثیر سزارین، تغذیه با شیر خشک و آنتی‌بیوتیک‌ها بر میکروبیوم روده‌ای نوزادان

0
1362

تأثیر سزارین، تغذیه با شیر خشک و آنتی‌بیوتیک‌ها بر میکروبیوم روده‌ای نوزادان

Medical Xpress: یک رویکرد تحلیلی جدید که در نشریه Frontiers in Pediatrics منتشرشده، نشان داد مداخلات مختلفی مانند سزارین، تغذیه با شیر خشک و آنتی‌بیوتیک‌ها چگونه می‌توانند میکروبیوم روده‌ای در حال رشد نوزاد را تغییر دهند.

نخستین سال زندگی یک نوزاد، زمانی حیاتی و بحرانی برای رشد میکروبیوم‌های روده‌ای است. این باکتری‌ها، نه‌تنها به هضم غذای کودک کمک می‌کنند، بلکه رشد سیستم ایمنی آن‌ها را نیز آموزش می‌دهد.

محیط رشد یک نوزاد بزرگ‌ترین فاکتور در تعیین باکتری‌های موجود در روده وی هستند و تغییراتی مانند نوع زایمان و تغذیه، همچنین استفاده زودهنگام از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند تأثیر بزرگی بر رشد میکروبیوم روده‌ای نوزاد داشته باشد؛ اما محققان همچنان به دنبال درک دقیق این موضوع هستند که این اختلاف‌ها دقیقه چه هستند و هر یک چه معنایی برای سلامت آینده نوزاد دارند.

محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه آلبرتای کانادا می‌گوید: «هدف از انجام این مطالعه آن بود که تأثیر ترکیبی از عوامل، یعنی زایمان به روش سزارین و درمان آنتی‌بیوتیکی و تغذیه با شیر خشک، بر رشد میکروبیوم روده‌ای نوزاد کاملاً مشخص شود.» وی ادامه می‌دهد: «ما دریافتیم که در مقایسه با زایمان به روش واژینال و تغذیه با شیر مادر، دو عامل زایمان به روش سزارین و تغذیه با شیر خشک مسیرهای متفاوتی را از کلونیزاسیون باکتریایی در دوران بعدی نوزادی ایجاد می‌کنند که می‌توانند بر سلامت آینده‌شان تأثیرگذار باشند.»

محققان با استفاده از روشی به نام Significance Analysis of Microarrays، به بررسی تغییرات کمی باکتریای روده‌ای در 166 نوزاد، در 5 سال ابتدایی زندگی‌شان پرداختند. دیگر محققان در بررسی‌های خود مشاهده کرده‌اند که الگوهای رایجی در انواع باکتری‌های روده‌ای وجود دارند که ساکن روده نوزادان می‌شوند، اما محققان کانادایی در این مطالعه جدید که جزو اولین‌ها در نوع خود به‌حساب می‌آید، به مطالعه میزان کلونیزاسیون برای هر نوعی از باکتری بر اساس سن نوزاد پرداخته‌اند تا مشخص شود در طول زمان، کدام دسته از باکتری‌ها، قسمت اصلی میکروبیوم روده‌ای را تشکیل می‌دهند.

این تیم تحقیقاتی دریافت که در مقایسه با پیشرفت طبیعی باکتری روده‌ای بر اساس سن کودک، زایمان به روش سزارین و تغذیه با شیر خشک می‌توانند مسیرهای کلونیزاسیون را میان گونه‌های باکتریایی که مرتبط با آلرژی غذایی، همچنین وزن‌گیری سریع هستند، تغییر دهند.

در آینده به تحقیقات و مطالعات بزرگ‌تری نیاز هست تا درک کاملی از عواقب و پیامدهای این تغییرات به دست آید، هرچند تعداد زیادی از مطالعات پیشنهاد کرده‌اند که ارتباط‌های بالقوه‌ای میان این باکتری‌ها و سلامت آینده نوزاد وجود دارد، خصوصاً در ارتباط با رشد آلرژی‌های غذایی.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما امیدواریم که این مطالعه به پزشکان و والدین کمک کند تا دریابند که زایمان سزارین می‌تواند شانس آنتی‌بیوتیک درمانی یا تغذیه با شیر خشک را در نوزادان زیاد کند و این عوامل بر رشد میکروبیای روده‌ای در دوران بعدی زندگی آن‌ها تأثیر به‌سزایی دارد.»

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید