لووفلوکساسین، بهترین درمان پروفیلاکتیک برای کودکان مبتلابه ALL

1
1495

لووفلوکساسین، بهترین درمان پروفیلاکتیک برای کودکان مبتلابه ALL

S. Pharmacist: آغاز درمان کموتراپی برای کودکان مبتلابه لوسمی حاد یا ALL اغلب منجر به نوتروپنی خواهد شد که خود، خطر عفونت‌های تهدیدکننده حیات را افزایش داده و همچنین درمان سرطان را با تأخیر مواجه می‌کند.

نتایج یک مطالعه که در Clinical Infectious Diseases منتشرشده، حاکی از آن است که تا 40 درصد کودکان مبتلابه ALL در اثر عفونت‌های مرتبط با درمان فوت می‌کنند.

با در نظر گرفتن این موارد، محققان بیمارستان کودکان St. Jude، آنتی‌بیوتیکی را شناسایی کرده‌اند که به‌طور قابل‌توجهی شانس عفونت را در این کودکان کاهش می‌دهد، بدون آنکه مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش دهد.

محقق ارشد این مطالعه معتقد است: «این تحقیق برای نخستین بار شواهد مهمی را در حمایت از استفاده هدفمند از پروفیلاکسی آنتی‌بیوتیکی برای بیماران کودک در معرض خطر فراهم آورده است، خصوصاً در مورد تجویز آنتی‌بیوتیک لووفلوکساسین گسترده‌طیف.»

درمان پیشگیرانه با لووفلوکساسین یا دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها شانس بروز عفونت را، ازجمله تب و عفونت‌های خونی تا 70 درصد یا بیشتر در بیماران مبتلابه ALL که در طول درمان القایی با نوتروپنی مواجه شده‌اند، کاهش می‌دهد.

آنتی‌بیوتیک لووفلوکساسین همچنین شانس بروز عفونت‌های مرتبط با آنتی‌بیوتیک را که در اثر Clostridium difficile ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهد. این نوع از عفونت، عفونت کسب‌شده از بیمارستان است که خطر مرگ را در کودکان 7 برابر بیشتر می‌کند.

هم‌زمان، آنتی‌بیوتیک لووفلوکساسین به آنتی‌بیوتیک‌های خط مقدم، مانند وانکومایسین و سفپیم، اجازه می‌دهد تا فقط در شرایطی که بیمار در حین درمان دچار عفونت شده، تجویز شوند.

درمان پروفیلاکتیک آنتی‌بیوتیکی با لووفلوکساسین برای بیماران بزرگسال مبتلابه ALL امری است رایج، اما استفاده از آن در کودکان همواره مورد چالش بوده است. حال، نتایج این مطالعه، شواهدی را در حمایت از ایمنی و اثربخشی درمان پروفیلاکتیک آنتی‌بیوتیکی در بیماران کودک مبتلابه ALL فراهم آورده است.

مطالعه مذکور که از سال 2007 تا 2016 انجام‌شده، 344 بیمار کودک را که به‌تازگی مبتلابه ALL تشخیص داده‌شده بودند، موردبررسی قرارداد.

محققان برای مقایسه رویکردها، تغییراتی را در سیاست‌های بیمارستان ایجاد کردند. تا جولای 2014، بیماران درمان پروفیلاکتیک آنتی‌بیوتیکی را بر اساس تشخیص و اختیار پزشک دریافت می‌کردند، اما پس‌ازآن، گایدلاین‌های درمانی بیمارستان به درمان پروفیلاکتیک آنتی‌بیوتیکی با لووفلوکساسین، در طول درمان القایی برای بیماران مبتلابه ALL که انتظار می‌رفت وضعیت نوتروپنی آن‌ها حداقل 7 روزبه طول انجامد، تغییر پیدا کرد.

این مطالعه 173 بیماری را که هیچ درمان پروفیلاکتیک دریافت نکردند، 69 بیماری که به‌صورت پروفیلاکتیک با لووفلوکساسین درمان شدند و 102 بیماری که دیگر آنتی‌بیوتیک‌های پروفیلاکتیک را دریافت کردند، مانند سفپیم، سیپروفلوکساسین، یا ونکومایسین، به‌تنهایی یا در ترکیب باهم مقایسه کرد.

در حالی که بیماران مبتلابه نوتروپنی که هرگونه درمان پروفیلاکتیک را دریافت کرده بودند، خیلی کمتر احتمال داشت که نسبت به عدم درمان پروفیلاکتیک، مبتلابه تب، عفونت‌های اثبات‌شده یا احتمالی یا عفونت‌های جریان خون شوند، فقط بیمارانی که درمان پروفیلاکتیک آنتی‌بیوتیکی با لووفلوکساسین دریافت کرده بودند، کاهش در عفونت‌های C. difficile را نشان دادند.

نظرات بسته است