گایدلاین جدید در مورد واکسیناسیون پاپیلوماویروس انسانی در کودکان

7
1268

انجمن سرطان آمریکا (ACS) در گایدلاین جدیدی در مورد واکسیناسیون پاپیلوماویروس انسانی (HPV)، توصیه کرد تمامی دختران و پسران 11 تا 12 سال باید تحت این واکسیناسیون قرار گیرند.

این گایدلاین تائیدی است بر توصیه‌های کمیته مشورتی شیوه‌های ایمیونیزاسیون (ACIP) مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) که سازمان راهبر در زمینه سیاست واکسیناسیون به حساب می‌آید. توصیه‌های انجمن سرطان آمریکا بر 3 موضوع کلیدی تمرکز دارد: 1) سن بالاتر در زمان واکسیناسیون، 2) واکسیناسیون مردان مانند زنان و 3) استفاده از واکسن 9-valent HPV یا 9vHPV. این گایدلاین در نشریه بسیار معتبر CA: A Cancer Journal for Clinicians منتشر شده است.

شواهد موجود پیشنهاد می‌کنند که اثربخشی واکسن در سنین پیش از نوجوانی و اوایل نوجوانی در بیشترین میزان خود قرار دارد. گایدلاین‌ جدید یک نکته به توصیه‌های کمیته مشورتی شیوه‌های ایمیونیزاسیون می‌افزاید: به بیماران 22 تا 26 سال که تا آن سن واکسنی دریافت نکرده یا آن را کامل نکرده‌اند، باید یادآوری کرد که واکسن در کاهش خطر سرطان در سنین بالاتر اثربخشی چندانی ندارد.

نکته اصلی آن است که تجویز واکسن HPV برای هر پسر و دختری که در سنین 11 تا 12 سال است، باید انجام شود. آنها می‌توانند در سنین کمی کمتر هم این واکسیناسیون را انجام دهند، اما باید تمامی دوزهای واکسن را تا پیش از تولد 13 سالگی خود دریافت کرده باشند.

HPV با اغلب سرطان‌های سرویکس، وولوار، واژینال، آنال، اوروفارنژیال و پنیس در زنان و مردان در ارتباط است. ACP تخمین می‌زند که واکسیناسیون HPV با واکسن 9vHPV می‌تواند سالانه از بروز حدود 28 هزار و 500 مورد سرطان در ایالات متحده بکاهد. واکسیناسیون مردان همچنین محافظت بیشتری برای زنان ایجاد خواهد کرد.

توصیه‌های جدید در واقع به‌روز شده گایدلاین‌های سال 2007 انجمن سرطان آمریکا است که در آن سال، هیچ اشاره‌ای به واکسن جدید 9vHPV نشده بود، زیرا هنوز کارآزمایی‌های این واکسن جدید به اتمام نرسیده بودند و سازمان غذا و داروی آمریکا نیز آن را تائید نکرده بود. در گایدلاین سال 2007 نیز هیچ اشاره‌ای به شواهد اخیر در مورد کاهش اثربخشی واکسن، اگر بین سنین 19 تا 26 سال تزریق شود، نشده بود.

در آوریل 2016، انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO)، با صدور بیانیه‌ای خواستار افزایش قابل توجه میزان واکسیناسیون HPV شد. ACS نیز در همکاری با میزگرد ملی واکسیناسیون HPV، که شامل بیش از 70 سازمان همکار برای پیشگیری از سرطان‌های مرتبط با HPV است، در این فراخوان سهم به‌سزایی داشت. ACS با انتشار برنامه «نوجوانان را در برابر سرطان واکسینه کنید»، بر افزایش آگاهی و آموزش به منظور ارتقای میزان واکسیناسیون HPV تاکید ویژه‌ای داشت.

محققان پیشنهاد می‌کنند که والدین باید این واکسیناسیون را مانند دیگر موارد، همچون سیاه سرفه و مننژیت، جدی بگیرند و آن را در برنامه واکسیناسیون کوکان خود بگنجانند.

گایدلاین جدید یک تکامل رو به جلو در روند ACS برای انتشار گایدلاین‌های جدید است، همچنین توسعه یک فرآیند جدید برای تائید دستورالعمل‌های سازمان‌های دیگر.

در سال 2012، ACS گروه توسعه گایدلاین را تشکیل داد تا روندی را مشابه با ASCO به کار گیرد و گایدلاین‌های انجمن‌‌های علمی دیگر را با روش‌های دقیق تائید کند.

 

توصیههای کلیدی

1) واکسیناسیون HPV برای همه بیماران 11 تا 12 سال، باید همراه با دیگر واکسن‌های روتین نوجوانی، مانند Tdap  و MCV4 انجام شود.

2) سری واکسیناسیون HPV می‌تواند از سن 9 سالگی آغاز شود.

3) زنان می‌توانند واکسن دو ظرفیتی (2vHPV)، 4 ظرفيتي (4vHPV) (در مدتي که واکسن در دسترس قرار دارد) و 9 ظرفيتي (9vHPV) دريافت کنند.

4) مردان مي‌توانند با واکسن‌هاي 4vHPV (در مدتي که واکسن در دسترس قرار دارد) و 9 ظرفيتي (9vHPV) واکسينه شوند.

5) واکسيناسيون بايد در زنان 13 تا 26 سال و مردان 13 تا 21 سال انجام شود که پيش از اين واکسينه نشده يا دوره 3 دوزي واکسيناسيون را تکميل نکرده‌اند.

6) مردان 22 تا 26 سال ممکن است واکسينه شوند.

7) تزريق 3 دوز واکسن بايد تا سن 13 سالگي کودک کامل شود تا اثربخشي آن به حداکثر ميزان خود برسد. واکسيناسيون در سنين بالاتر بايد تا حد ممکن هرچه سريعتر کامل شود.

8) واکسيناسيون تا سن 26 سالگي در مرداني توصيه مي‌شود که هم‌جنس‌گرا بوده يا با مشکلات سيستم ايمني دست به گريبان هستند، از جمله بيماران مبتلا به HIV، اگر پيش از اين واکسينه نشده‌اند.

9) بيانيه مقدماتي ACS: ارايه دهندگان خدمات درماني بايد به افراد 22 تا 26 ساله‌اي که پيش از اين واکسينه نشده يا 3 دوز خود را کامل نکرده‌اند، يادآوري کنند که واکسيناسيون در سنين بالاتر براي کاهش خطر سرطان کمتر اثر دارد.

در حال حاضر، 3 نوع واکسن در ايالات متحده اجازه فروش دارد:

1) Cervarix (GlaxoSmithKline) 2vHPV,

2) Gardasil (Merck & Co) 4Vhpv,

3) 9Vhpv vaccines.

نظرات بسته است