تائید درمان استنشاقی جدید برای COPD

0
1431

تائید درمان استنشاقی جدید برای COPD

Medscape: سازمان غذا و داروی آمریکا درمان به‌تازگی دارویی را بانام Trelegy Ellipta، محصولی از کمپانی دارویی GlaxoSmithKline، برای بیماران مبتلابه بیماری مزمن انسدادی ریوی یا COPD تائید کرد. این دارو، ترکیبی است سه‌گانه از fluticasone furoate/ umeclidinium/ vilanterol که یک‌بار در روز و به‌صورت استنشاقی تجویز می‌شود.

اندیکاسیون‌های تجویز این داروی جدید، شامل برونشیت مزمن و/یا آمفیزم، در بیمارانی است که روی درمان ترکیبی با دوز ثابت از fluticasone furoate و vilanterol برای درمان انسداد جریان هوا قرار دارند و همچنین کاهش تشدیدهای بیماری، در بیمارانی که به درمان اضافی انسداد جریان هوا نیاز دارند یا برای بیمارانی که روی درمان با umeclidinium و ترکیب دوز ثابت از fluticasone furoate و vilanterol قرار دارند. نکته مهم آنکه این دارو اندیکاسیون تجویز برای موارد برونکواسپاسم حاد یا آسم ندارد.

این داروی استنشاقی ترکیبی حاوی 10 میکروگرم fluticasone (نوعی کورتیکواستروئید استنشاقی)، 5/62 میکروگرم umeclidinium (یک آنتاگونیست موسکارینیک طولانی اثر) و 25 میکروگرم vilanterol (یک آگونیست بتا دو آدرنرژیک طولانی اثر) است.

این تائیدیه، آسودگی درمانی قابل‌توجهی را برای بیمارانی به همراه آورده که در حال حاضر روی Breo Ellipta قرار داشته و به برونکودیلاتاسیون‌های اضافی نیاز دارند یا برای بیمارانی که روی درمان ترکیبی Breo Ellipta و Incruse Ellipta قرار دارند.

کمیته آژانس داروهای اروپا برای محصولات پزشکی برای مصارف انسانی، نیز در 15 سپتامبر 2017 تائید این داروی استنشاقی ترکیبی را توصیه کرده است. این دارو در حال حاضر در خارج از آمریکا مجوز ندارد.

شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش‌شده به‌وسیله بیمارانی که از این داروی استنشاقی استفاده می‌کنند (بروز بیشتر یا مساوی 1 درصد)، عبارت است از سردرد، درد پشت، دیس‌گوزیا، اسهال، سرفه، درد اوروفارنژیال و گاستروانتریت.

این داروی استنشاقی برای استفاده در بیماران مبتلابه آسم اندیکاسیون ندارد، زیرا ایمنی و اثربخشی آن در این دسته از بیماران تائید نشده است. همچنین در بیماران مبتلابه تشدید حاد COPD یا علائم حاد، نباید درمان با آن آغاز شود.

داروی استنشاقی ترکیبی همان خطراتی را برای بیماران ایجاد می‌کند که هر یک از اجزای آن به‌تنهایی. مصرف Trelegy Ellipta نباید با دیگر داروهای حاوی آگونیست‌های بتا دو آدرنرژیک طولانی اثر مصرف شود، زیرا خطر مصرف دوز بیش‌ازاندازه وجود دارد. بیماران تحت درمان با کورتیکواستروئیدهای سیستمیک نیز در معرض خطر بیشتر بدتر شدن عفونت‌ها قرار دارند و بیماران آسیب‌پذیر ممکن است مبتلابه عفونت‌های جدی یا کشنده آبله‌مرغان یا سرخک شوند.

داروی فوق باید بااحتیاط در بیماران مبتلابه اختلالات قلبی عروقی، اختلالات تشنجی، تیروتوکسیکوز، دیابت و کتواسیدوز مصرف شود.

کمپانی GlaxoSmithKline امیدوار است داروی فوق را به‌زودی روانه بازار دارویی آمریکا کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید